lördag 12 februari 2011

Overlocken skär dåligt

Nu behöver jag hjälp. Jag skulle sy ett par tossor till en kompis som jag ska hälsa på i Stockholm i morgon. Kanske inte helt lämpligt, med tanke på att det är mina första efter mönster och då jag knappt övat på att svänga med overlocken. Men ivrig satte jag igång. Jag råkade ganska snart sy över en nål som hade gömt sig i fleecen. Ajaj. Men nålarna höll. Det som däremot hände var att maskinen fick ett dunkande ljud när jag sydde och att den började skära dåligt, i all fall när jag sydde nära kanten på tyget. Är det nålarna, någon av knivarna eller någon inställning som blivit knasig?

Nu går jag och lägger mig och kanske syr jag klart med vanliga maskinen i morrn morgon. Typiskt.

4 kommentarer:

Onomak sa...

Va otur! Jag har oxå kört på nål en gång och den skär inte lika bra efter det. Det har blivit ett hack i kniven. Det har säkert blivit så för dig med. Men vad dunket beror på har jag ingen aning om.
Hoppas det löser sig!

Ingrid sa...

Vi har nog alla kört över en och annan nål... Inte kul... Prova att skruva bort kniven, kolla den och skruva dit den igen. Den kan ha ändrat position lite, lite, lite vilket ger upphov till dunket. Samma sak med nålarna, byt dem - de kan ju blivit sneda. Hoppas att det blir bättre!!

vovlo blir marulk sa...

Tack för era tips. Jag såg inte nålen och körde fast maskinen protesterade... Nålen blev böjd men jag kollade maskinens nålar och kunde inte se någon som helst åverkan på dem. Men jag tycker också det känns som om någon förskjutits litegrann. Knivarna ser något böjda ut längst ut på udden. Men så kanske det ska vara? Är det den övre eller undre kniven man bör skruva loss och kolla?

Jag är så tacksam att ni som kan ge svar finns därute! Tänk att ha tillgång till all denna erfarenhet!

Ingrid sa...

På min maskin är den övre kniven den som tagit mest stryk när jag kört på en nål. Den är nog lättast att kolla. Är du säker på att maskinen dunkar mer nu än tidigare - det är inte bara oro för att du körde på nålen? Kolla också om stygnplåten kan ha kommit lite fel.

Bara att fråga på - finns ju här :)