måndag 21 mars 2011

Lapptäcke - steg för steg


Steg ett: mixa lappar från tyger i vårgröngult.

Steg två: sy ihop rad för rad och hålla koll på ordningen.

Steg tre: sy ihop raderna till ett täcke. Sy fast äppelgrön fleece som baksida.

Att sy lapptäcke var verkligen så roligt som alla säger. Det var möjligen steget att tvätta, stryka och klippa ut lapparna som inte var bara lattjo. Men man blir så nöjd när man ser resultatet växa fram. Nu har jag planer på att göra en liten bordsduk, där jag tänker blanda vaxduk och bomullsväv. Det kan bli spännande och en utmaning när det gäller strykning...

3 kommentarer:

Helena sa...

Superfint lapptäcke!!! Å visst är resultatet det roligaste och det andra mest meckigt...men det är värt det:) Lycka till med bordsduken! Det låter som en rolig utmaning...

Katharina sa...

Vad fint det blev! Har också planer på att fixa ett lapptäcke och ett kuddfodralt eller två. Men drar mig lite för det just på grund av det tråkiga i att klippa och stryka lappar... Men det är ju som du säger, att det kompenseras ju av att det är så roligt sen. Ska se om jag kan ta tag i det hela snart.

Ingrid sa...

jag tycker det är lite terapi att klippa ut lapparna... är jag knäpp som tycker det är avkopplande?! men det är ett finfint täcke :)