onsdag 3 mars 2010

Osynlig fållsöm



Nu har jag varit lite tantig och testat att använda osynlig fållsöm. Det var festligt. Jag läste helt enkelt i symaskinsmanualen och vek tyget enligt instruktionerna, bytte pressarfot och sydde. Helt osynlig blev den förstås inte, men bra nog för mig!

Kjolen är till storasyster och tyget från 60- eller 70-tal med "spår", som hon säger, är räddat från avfallsödet under en flyttrensning. Tyvärr är det inte bomull, utan någon slags polyester. Men just därför passade det bra till kjol, som ju inte ligger direkt mot kroppen. Kanske kan det bli något slags linne till mig själv också, jag får väl tåla lite plast.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg kjol i superläckert tyg!

Ingrid sa...

Gud så snygg! Underbart grön färg och mönstret är så himla rätt!!

SiriR sa...

Åh, for et fint skjørt! Tror jeg må teste den usynlige fallen jeg også:)

Anonym sa...

Har en sak till dig på vår blogg...

Anonym sa...

Såg att du tidigare hade en fråga om bildpubliceringen och jag har själv fått följande instruktiva förklaring av snälla Hillefant (fast det funkar inte ändå för mig). Om du får det att funka så meddela mig gärna hur du gjorde...

Prova med det här:
1. När du överfört bild nr 1 så ställ markören brevid den bilden och inte längst ut i kanten.

2. I och med att bilderna är så stora så lägger de sig oftast ovanför befintlig bild i inlägget för att den helt enkelt inte får plats brevid i det formatet. Därför måste du dra ner den i storlek först och har du stått brevid den första bilden med markören när du laddade upp bilden så hoppar den dit själv när du dragit ner den så pass mycket så att den får plats.

3. När du ska dra i bilderna för att justera storleken på de så markera de först en gång så att de får små vita fyrkanter runt om sig och sen drar du i den översta högra fyrkanten inåt mot mitten i bilden så att den skalar ner proportionerligt. Skulle proportionerna bli lite skeva så justerar du det genom att dra på de mittersta fyrkanterna upp eller åt sidorna.
/Carro

Singh sa...

Läcker kjol och härlig blogg. Hittade just hit och lägger till dig i min blogglista ;-)

Jonglören sa...

Vilken härlig grön färg. Älskar grönt. Titta in hos mig vet ja. Jag håller just nu på med en undersökning om vad som "går hem" i barnklädesplagg och den är kombinerad med en tävling.

vovlo blir marulk sa...

Tack för påhälsningar och uppmuntran. Och tack för tipset på bildhantering mysigtdesign. Det känns som om jag redan provat detta, men ska följa instruktionerna noggrant och testa igen. Kjolen gillas även av bäraren och visst får man vårkänningar!