måndag 8 februari 2010

Vårkänslor i prickjacka


Den här jackan är sydd av ett tyg som jag fick av en givmild vän. Kanske hade hon inte tänkt att det skulle bli en jacka, utan snarare en gardin eller något sådant. Men än är det inte för sent. En liten bit finns kvar. Jackan sydde jag efter ett helt vanligt mönster som jag köpt i en helt vanlig tygaffär. Däremot var det helt klart premiär för mönstersömnad i den här klassen. Och av jacksömnad. Med foder (brunt loppislakan). Huva och insidan av ärmslut fick turkost foder av ett annat skänketyg.

Mössan är sydd av ett par gamla långkalsonger som säkert hade 30 år på nacken. Det här är själva rumpdelen. Benen blev en lång orm stoppad med skumgummi som blev över när vi anpassade en madrass för en gammal barnsäng. Återanvändning är ordet!

5 kommentarer:

Ingrid sa...

Jag är så imponerad av det där jackan!! Undrar om jag vågar mig på att sy något sådant till Arvid i vår...

Åsa H sa...

Vad roligt att få läsa om dina kreationer! Jag har börjat smygpyssla lite på slutet(graviditetssyndrom?) och mest av en slump hittat Stoff & Stil. Häromveckan tog jag ännu ett steg genom inköp av magasinet Ottobre, men jag har inte sytt något därur ännu... Max 5 mönsterdelar känns lagom om projekten ska ros i land och inte bli liggande! Så nu vill jag veta allt om "fuskoverlock", kronmössemönster och andra tricks! De där pösbyxorna med mycket mudd som Anja bowlar i är ju supersnygga och såg ut att vara en modell som jag skulle klara av?! Något man kan planka?
Ser fram emot fler bilder och nyheter!
Kram på er!

vovlo blir marulk sa...

Ingrid, det är klart du vågar. Kan jag så kan du. Åsa, så roligt att du kommit in i pysselstämning. Här får man planka hur mycket man vill. Det är det som är en del av det roliga, att man både kan få och ge tips, mönster och all möjlig hjälp. Slå en signal på telefonen så ska jag svara på alla dina frågor. Kram!

SiriR sa...

Åh, for en fin jakke!! Så lekker:)

Lilla Gryn sa...

Men vilken fin!! och läckert tyg. Roligt att hitta din blogg, kommer gärna igen.